Školský vzdelávací program
Školský vzdelávací program je záväzným dokumentom, ktorý je určený predovšetkým deťom a rodičom detí (zákonným zástupcom) a učiteľkám materskej školy. Je zároveň informáciou materskej školy, akým spôsobom sa v nej uskutočňuje výchova a vzdelávanie a ako sa bude v nej dieťa ďalej rozvíjať. Je prísľubom, že materská škola vytvára také podmienky v edukačnom procese, ktoré umožňujú napĺňanie ponúkaných vedomostí, zručností a postojov detí.
Farby dúhy, ktoré charakterizujú: modrá: pochopenie
červená: láska
fialová: tvorivosť
ružová: hravosť
zelená: múdrosť (vedomosti)
žltá: šťastie
biela: dôvera
V tomto názve sa ukrýva niekoľko symbolov.
DÚHA – rozprestiera sa do šíreho neznáma, nikto nevie, kde má začiatok a kde koniec, je úžasne farebná, vyvoláva v ľuďoch pocit radosti, eufórie a túžbu po vzdialených veciach. Jej farby sú jedným zo zázrakov prírody.
SCHODY – zdanlivo všedné a obyčajné veci. Stupienky navzájom si podobné a nezaujímavé. A predsa nám pomáhajú dostať sa k výškam. Stupienok po stupienku kráčame hore a čím sme vyššie, tým máme väčší rozhľad, viac sa o svete dozvieme. Zdolaním každého schodíka vidíme ďalej, odhalíme nové tajomstvá. Nikto nevie, ktorý schod bude posledný, koľko nás tých schodov v živote čaká, kedy sa skončí naše poznanie. Kráčať po schodoch poznania je úloha na celý život.
FORMIČKA – stačí trošku vlhkého piesku, formička rozmanitých tvarov a keď pridáte vlastnú prácu, lásku, úsilie a entuziazmus, dokážete pomocou formičiek a piesku vytvarovať hádam čokoľvek na svete.
A teraz to hlavné – DETSKÁ DUŠA – každé dieťa ju má ,,svoju“.
Neopakovateľnú, nenahraditeľnú, jedinečnú a veľmi zraniteľnú. A aby sa detská dušička vyvíjala tým správnym smerom, spojili sme spomínané atribúty v jedno.
Snažíme sa o to, aby detský svet poznávania a objavovania bol plný dúhových farieb vyvolávajúcich pocitu harmónie a šťastia, aby poznatky deti získavali postupne schodík po schodíku od najľahších a najjednoduchších po tie ťažké a zložité. Aby ich neustála zvedavosť podnecovala túžbu odhaľovať, čo ich čaká na každom ďalšom schodíku a tak sa dostať až do najvyšších výšok poznania seba, sveta a života. Aby materská škola bola tou správnou formičkou, ktorá z dieťaťa vymodeluje samostatného, sebavedomého, citlivého, životaschopného človeka túžiaceho po poznaní, pre ktorého bude svet za bránami materskej školy ďalšou veľkou výzvou.
VÍZIA materskej školy:
„ Dajme deťom možnosť výberu, aby kráčali správnym smerom“
Základnou myšlienkou ŠKVP je:
• rozvíjať deti samostatné, zdravé a sebavedomé,
• vychovávať deti k slobode a zodpovednosti,
• predprimárne vzdelávanie kladie základy celoživotného vzdelávania podľa možností detí, ich záujmov a potrieb.
Filozofiou našej materskej školy je:
• materská škola je inštitúciou pre deti,
• rozvoj a prospievanie dieťaťa je pre každú učiteľku to najdôležitejšie,
• všetko naše snaženie smeruje k tomu, aby bolo dieťa v materskej škole spokojné a šťastné.
STRATEGICKÉ CIELE materskej školy:
- Hlavným cieľom je rozvoj osobnosti dieťaťa a rozvíjanie základov kľúčových kompetencií.
- Viesť deti k zdravému životnému štýlu, zlepšovať ich telesnú zdatnosť, pohybovú a zdravotnú kultúru, rozvíjať pohybové a manipulačné schopnosti, osobnú spokojnosť a pohodu.
- Dosiahnuť u každého dieťaťa maximálny rozvoj fyzickej, psychickej a sociálnej samostatnosti, naučiť deti základným schopnostiam dôležitým pre úspešný vstup do 1. ročníka základnej školy.
- Podporovať rozvoj sociálnych a kultúrnych postojov, viesť deti k súdržnosti, tolerancii, úcte.
- Podnecovať deti a rodičov k záujmu podieľať sa na spoločnom živote a aktivitách v škole.
- Súzvuk človeka s prírodou.
Spôsob a prostriedky naplnenia cieľov:
- láskavým a podnetným prostredím prebúdzať v dieťati zvedavosť, záujem a chuť pozerať sa vôkol seba, počúvať , poznávať a objavovať, ale i s odvahou ukazovať, čo vie, zvládne a dokáže,
- vytvárať ovzdušie dôvery (porozumenia),
- rozvíjať pozitívne citové vzťahy k sebe a iným,
- posilňovať samostatnosť, zodpovednosť a schopnosť rozhodovať sa,
- uplatňovať v spolupráci s rodičmi jednotný prístup k rozvíjaniu osobnosti dieťaťa,
- dieťa sa učí vo všetkých činnostiach v priebehu dňa, na základe prežívania a skúseností,
- používajme také spôsoby práce, ktoré budú pre dieťa, jeho rozvoj a ďalší postup prirodzené, vhodné a priaznivé,
- buďme dieťaťu dobrým vzorom.